Megoldásfókuszú coaching gyerekekkel és kamaszokkal – néhány szó az alapokról
Az alapok az 1980-as évekre vezethetőek vissza. Milwaukee-ban egy családterápiás központban dolgozott Insoo Kim Berg és Steve de Shazer akik munkatársaikkal feljegyezték azokat a kérdéseket, azokat az irányvonalakat, melyek segítették ügyfeleiket. Tehát azt, ami működött, bevált a gyakorlatban.
A módszer az ügyfélre épül, az Ő erőforrásaira, az Ő megoldásaira. Éppen ezért a coachot egy borászhoz tudnám hasonlítani, aki megfelelő tápanyagot biztosít a szőlőnek, kérdéseivel utat biztosít a fény felé és időt ad Neki a nemesedésre. A gyerekek ezt nagyon élvezik, hiszen többször mondják meg Nekik mit csináljanak, ritkán kérik ki a véleményüket. Holott sokszor tudják mi is hiányzik, hogyan szeretnék jobban csinálni.
A megoldásközpontúság azt helyezi középpontba amit az ügyfél szeretne elérni. Hiszi, hogy az ügyfél a saját élete szakértője, hiszen Ő élt át minden impulzust, tapasztalt jót és rosszat. A coach nem tanácsadó, éppen ezért nem szükséges hogy a téma szakértője legyen.
Egy általános iskola negyedik osztályossal végzett coaching beszélgetésem során például kiderült, a napi feladatot akkor tudja leadni a tanárnak, ha később menne le az udvarra, mint a többiek. Ennek oka az volt, hogy mire visszajönnek az udvarról Ő fejlesztésre megy, a fejlesztés végre pedig már le kell adni a napi feladatokat a tanárnőnek.
A módszer lényege, hogy
- csináljunk mást, a helyett ami nem működik
- csináljuk többet abból, ami működik
- ami nem romlott el, azt ne javítsuk meg
A módszert BRIEF coachingnak, azaz rövidcoachingnak is nevezik, hiszen bizonyos esetekben egyetlen alkalom is elég. Gyerekekkel és tinikkel folytatott coaching folyamat esetén éppen ezért nem javaslom, hogy az első alkalom előtt fixáljuk a folyamat hosszát.
Olvasnál még a témában? Ajánlom a Solutionsurfers írását a BRIEF coachingról.
Regisztrálnál egy coaching beszélgetésre? Itt néhány kattintással megteheted: